Ce drepturi au pasagerii?

Ce drepturi au pasagerii?

Regulamentul (CE) nr. 261/2004 permite pasagerilor să recupereze compensații de până la 600 euro din partea companiei aeriene. Acesta stabilește norme valabile pe întreg teritoriul aerian UE, precum și Islanda, Norvegia, Elveția și regiunile ultraperiferice – adică Guyana Franceză, Martinica, Mayotte, Guadelupa și Insula Réunion, Saint-Martin, Madeira și Azore și Insulele Canare.

Toate zborurile care pleacă din Uniunea Europeană, sunt acoperite de prevederile Regulamentului, indiferent dacă zborul se efectuează în interiorul Uniunii Europene sau la nivel internațional. Zborurile care ajung în Uniunea Europeană sunt incluse, în măsura în care sunt operate de un transportator aerian cu sediul în Uniunea Europeană.

Itinerariul zborului Compania aeriană din Europa Compania aeriană din afara Europei
Din UE în UE Regulamentul UE este aplicabil Regulamentul UE este aplicabil
Din UE în afara UE Regulamentul UE este aplicabil Regulamentul UE este aplicabil
Din afara UE în UE Regulamentul UE este aplicabil Regulamentul UE nu este aplicabil
Din afara UE în afara UE Regulamentul UE nu este aplicabil Regulamentul UE nu este aplicabil

Exemple:

  • de la București la Paris cu TAROM: zborul intră în domeniul de aplicare al regulamentului, indiferent de compania aeriană.
  • de la Paris la New York, cu Turkish Airlines: zborul intră în domeniul de aplicare al regulamentului, deși este operat de o companie aeriană din afara Europei, deoarece aeronava pleacă din UE.
  • de la Toronto la Amsterdam cu AIR FRANCE: zborul intră în domeniul de aplicare al regulamentului, deși pleacă din afara UE, deoarece este operat de o companie aeriană europeană.
  • de la Toronto la Amsterdam cu Air Canada: zborul este în afara domeniului de aplicare al regulamentului, deoarece pleacă din afara UE și este operat de o companie aeriană din afara Europei.

Cea mai ușoară modalitate de a afla dacă Regulamentul este aplicabil zborului dumneavoastră  și dacă aveți dreptul la compensare este completarea formularului din secțiunea „OBȚINE DESPĂGUBIREA”.

Convenția de la Montreal: drepturile pasagerilor în cazul zborurilor internaționale

Convenția de la Montreal se aplică zborurilor internaționale și vizează zboruri între țările semnatare, precum și zborurilor interne într-o țară semnatară care implică o oprire planificată într-o altă țară, indiferent dacă această țară a ratificat Convenția de la Montréal.

Itinerariul zborului Conexiune planificată Aplicabilitatea Convenției de la Montreal
Dintr-o țară semnatară într-o altă țară semnatară Irelevant Da
În cadrul unei singure țari semnatare Nu Nu
În cadrul unei singure țari semnatară Da, într-o țară semnatară Da
În cadrul unei singure țari semnatare Nu, într-o țară semnatară Da

Exemple:

  • Zbor România- Qatar (ambele țări sunt membre): intră în domeniul de aplicare al Convenției de la Montreal
  • Zbor intern în China (țară membră) fără escală: nu intră în domeniul de aplicare al Convenției de la Montreal
  • Zbor China-China cu o escală în Japonia (țară membră): intră în domeniul de aplicare al Convenției de la Montreal
  • Zbor China-China, cu o escală în Bangladesh (nu este țară membră): intră în domeniul de aplicare al Convenției de la Montreal

Convenția de la Montreal permite pasagerilor să solicite compensații pentru prejudiciile cauzate de întreruperea călătoriei, indiferent dacă acestea sunt întârzieri, anulări sau refuz la îmbarcare. Compania aeriană este răspunzătoare pentru daunele cauzate de întârzierea în transportul pasagerilor.

Spre deosebire de Regulamentul (CE) nr. 261/2004, Convenția de la Montreal acoperă numai “daunele” ca rezultat al întreruperii zborului, cum ar fi costurile suplimentare pentru cazare pe care a trebuit să le suportați în urma unui zbor anulat.

Termenul “daune” este interpretat de majoritatea țărilor ca o pierdere financiară. Spre deosebire de Regulamentul (CE) nr. 261/2004, conform Convenția de la Montreal nu veți fi despăgubit, dacă ați ajuns cu întârziere la destinație. Atunci când faceți o cerere, vi se va cere să furnizați dovada costului suplimentar al călătoriei.

În caz de deces sau vătămare corporală a unui pasager cauzată de un incident la bordul aeronavei sau în cursul oricărei operațiuni de îmbarcare sau debarcare, compania aeriană datorează compensații conform Convenției.

Convenția de la Montreal vă permite să solicitați compensație pentru daune până la 2 ani de la zborul întârziat. Cu toate acestea, vă recomandăm să trimiteți reclamația cât mai curând posibil după întârziere.

Convenția de la Montreal vă permite să solicitați despăgubiri în valoare de până la 4,694 DST (Drepturi speciale de tragere)  pentru daunele cauzate de întârzierea zborului.

Convenția de la Montreal nu este aplicabilă atunci când întreruperea zborului a fost cauzată de circumstanțe extraordinare. Astfel de cazuri includ condiții meteorologice nefavorabile, restricții legate de traficul aerian, ciocnirea aeronavei cu o pasăre, urgență medicală, amenințări de securitate, tulburări politice, etc. Compania aeriană nu este obligată să plătească compensații dacă a luat toate măsurile necesare pentru a preveni întreruperea zborului.

Cea mai ușoară modalitate de a afla dacă prevederile Convenției sunt aplicabile zborului dumneavoastră  și dacă aveți dreptul la compensare este completarea formularului din secțiunea „OBȚINE DESPĂGUBIRE”.

Regulamentul „SHY Passenger” privind drepturile pasagerilor, emis de către Directoratul General de Aviație Civilă din Turcia 

Regulamentul privind drepturile pasagerilor, emis de către Directoratul General de Aviație Civilă din Turcia „SHY Passenger” stabilește reguli pentru zborurile operate de companii aeriene de origine turcă de la/către aeroporturile din Turcia și de către operatorii de transport aerian de origine străină, cu plecări de pe aeroporturile din Turcia.

SHY Passeneger permite pasagerilor să recupereze compensații de până la 600 euro din partea companiei aeriene.

Itinerariul zborului Companie aeriană din lume Compania aeriană de origine turcă
Din Turcia Regulamentul este aplicabil Regulamentul este aplicabil
Către Turcia Regulamentul nu este aplicabil Regulamentul este aplicabil

Cea mai ușoară modalitate de a afla dacă SHY Passenger este aplicabil zborului dumneavoastră și dacă aveți dreptul la compensare este completarea formularului din secțiunea „OBȚINE DESPĂGUBIRE”.

Zbor întârziat

Ce poți să faci dacă ai un zbor întârziat?

În cazul în care zborul tău este întârziat, ai dreptul să primești anumite compensații în funcție de întârziere, distanță sau eventualele legături pierdute. Folosește calculatorul nostru sau citește mai multe despre zborurile întârziate.

Citește despre zboruri întârziate

Zbor anulat

Ce poți să faci dacă ai un zbor anulat?

În situația neplăcută în care zborul tău este anulat, ai dreptul să primești o compensație de la compania aeriană. Folosește aplicația noastră sau citește mai multe despre zborurile anulate. Completează formularul si te ajutam sa obții compensația.

Citește despre zboruri anulate

Refuz îmbarcare

Ce poți să faci dacă ți-a fost refuzată îmbarcarea?

În cazul în care ți-a fost refuzată îmbarcarea, poți fi despăgubit de compania aeriană. Suma totală depinde de distanța zborului, de aceea îți recomandăm să folosești aplicația noastră pentru a afla dacă ești eligibil și ce sumă poți primi.

Citește despre refuzul îmbarcării

Legături pierdute

Ce poți să faci dacă ai pierdut o legătură?

Dacă din cauza unui zbor întârziat ai pierdut o conexiune cu un alt zbor, poți fi eligibil pentru a primi o despăgubire de la compania aeriană. Citește mai multe despre drepturile tale și suma totală pe care o poți primi fără niciun efort din partea ta.

Citește despre legături pierdute

Declasare

Ce poți să faci dacă ai fost declasat?

Dacă ești mutat la o clasa de călătorie inferioară, compania aeriană trebuie să iți ramburseze diferența de preț. Dacă ești mutat la o clasă superioară, compania nu are dreptul să îți perceapă o taxă suplimentară.

Citește despre declasare

Suprarezervarea zborului

Ce poți să faci în cazul suprarezervării?

Dacă ți-a fost refuzată călătoria din cauza faptului că zborul tău a fost suprarezervat, poți fi despăgubit de compania aeriană. Află ce sumă poți obține si aplică pe site-ul pentru pentru a obține compensația meritată.

Despre suprarezervarea zborului

Bagaje pierdute sau distruse

Ce poți să faci ți-au fost pierdute bagajele?

Dacă ți-au fost pierdute bagajele de către compania aeriană, poți obține o despăgubire din partea lor. Completează formularul de pe site-ul nostru și află suma totală pe care o poți primi prin intermediul nostru.

Citește despre bagajele pierdute

Ai alte întrebări?

Ai altă întrebare la care nu am răspuns?

Ai o altă întrebare la care nu am răspuns pe site? Îți răspundem cu plăcere la orice întrebare despre zboruri anulate sau întârziate și te ajutăm să obții compensații.

Contactează-ne!