Zbor întârziat – drepturile pasagerului în cazul unui zbor întârziat:
• Aveți dreptul la compensație după 3 sau mai multe ore de întârziere
• Despăgubirea variază între 250 € și 600 €
• După o întârziere de 2 ore compania aeriană ar trebui să vă ofere mâncare și băutură
• Dacă zborul dumneavoastră este întârziat peste noapte, compania aeriană are obigația să asigure
cazare la hotel.
Primii pași spre obținerea unei despăgubiri
• Solicitați companiei aeriene să vă comunice cauza întârzierii când sunteți în aeroport
• Colectați documentele relevante, cum ar fi chitanțe și bonuri pentru cheltuielile ocazionate de întârziere
• Utilizați aplicația noastră pentru a solicita compensația
Despăgubiri pentru zbor întârziat
În baza Regulamentului European nr. 261/2004 și a Convenției de la Montreal, compensarea pasagerilor pentru întârzierea zborului se calculează în funcție de distanța zborului. Toate zborurile care au întârziere de minim 3 ore și care se califică în conformitate cu reglementările legale, au dreptul la despăgubiri integrale.
Iată o explicație a planului de compensare, calculată pe baza distanței de zbor:
Distanță scurtă până la 1500 km | Distanță medie până la 3500 km | Distanță mai lungă de 3500 km |
---|---|---|
București- Viena | București- Roma | București- Montreal |
250 € | 400€ | 600 € |
Notă: costul biletului nu are nicio relevanță pentru suma totală a despăgubirii și, ca atare, veți putea solicita cereri pentru zborurile cu companii aeriene low-cost. De asemenea, este posibil să faceți cereri pentru zboruri de până la 3 ani. Cu toate acestea, pentru ca cererea dumneavoastră să fie eligibilă pentru despăgubire, zborul trebuie să plece din UE sau dacă aterizează în UE, compania aeriană trebuie să aibă sediul în UE.
Este important de reținut că întârzierile sunt calculate în funcție de ora sosirii și nu de ora plecării.
În septembrie 2014, Curtea Europeană de Justiție (caz) a definit „ora de sosire” ca fiind momentul
în care aeronava ajunge la destinația finală și cel puțin una dintre ușile sale se deschide.
Aceasta se bazează pe presupunerea că acesta este momentul în care pasagerilor li se permite
debarcarea.
Dacă ați suferit o întârziere a zborului efectuat în interes de serviciu, dumneavoastră veți primi
compensația, nu angajatorul. De asemenea, în cazul în care călătoriți în calitate de funcționar de stat,
regulamentul consideră că veți fi cel îndreptățit la compensație din partea companiei aeriene. Cel
care a suferit inconvenientul de a fi întârziat este cel care primește despăgubirea – indiferent de cine
a plătit biletul.
Chiar dacă se oferă vouchere din partea companiei aeriene, pentru băuturi și mese, sunteți în
continuare eligibil pentru suma totală a compensației.
Procedura de despăgubire zbor întârziat
Primul lucru de făcut este să aveți confirmarea că sunteți cu adevărat eligibil pentru despăgubire. Acesta nu este un proces simplu: obținerea accesului la bazele de date de zboruri, compararea situației dumneavoastră cu alte cazuri similare, verificarea dacă în cazul dumneavoastră se aplică în prevederile Regulamentului European nr. 261/2004 sau ale altor reglementări internaționale apicabile transportului aerian.
De fapt, pentru o persoană fără expertiză în domeniul aerian și mijloacele de tehnologie necesare, acest lucru se poate dovedi a fi foarte complicat.
Cu toate acestea, alternativa simplă este să solicitați compensația cu DELAY.RO. Pentru a face acest lucru, pur și simplu introduceți detaliile zborului în aplicația „OBȚINE DESPĂGUBIRE” de pe website-ul nostru în mod gratuit. Echipa DELAY.RO va verifica detaliile introduse și va stabili dacă aveți dreptul la o reclamație împotriva companiei aeriene. De aici încolo, DELAY.RO preia cazul, iar dumneavoastră sunteți anunțat la momentul acordării despăgubirii de către compania aeriană. Instrumentul DELAY.RO analizează sute de mii de zboruri, are acces la o multitudine de date meteorologice și este capabil să verifice dacă solicitarea dumeavoastră se poate soluționa în conformitate cu legislația UE sau alte prevederi legale incidente în cazul dumneavoastră.
Verificarea eligibilității cererii dumneavoastră se efectuează gratuit
Rețeaua noastră de experți și experiența noastră în domeniul aviatic, precum și parteneriatele pe care le avem, ne permit să negociem cu companiile aeriene pe picior de egalitate. În 98% din cazurile deschise, clienții noștri au câștigat cazul și au primit despăgubiri/ rambursări. Indiferent de rezultat, ne asumăm tot riscul financiar. Dacă nu reușim în cazul dumneavoastră, indiferent de motiv, suntem singurii care suportăm costurile. Când câștigăm, primim o taxă de de serviciu conform Listei de prețuri, din suma recuperată. Acest lucru vă protejează, în calitate de client, de orice cheltuială și investiție pierdută.
Drepturi la aeroport în cazul unui zbor întârziat
Dacă ați întâmpinat o întârziere îndelungată la plecare, aveți dreptul la o compensație mai mare, indiferent dacă compania aeriană este responsabilă pentru întârziere sau nu.
Mai jos, puteți vedea drepturile dumneavoastră, în baza duratei întârzierii și a distanței zborului dumneavoastră:
• Distanță scurtă – până la 1500 km: plecare întârziată peste 2 ore – băuturi și mâncare gratuite și 2 apeluri telefonice, e-mailuri sau faxuri
• Distanță medie – între 1500 și 3500 km: plecare întârziată peste 3 ore – băuturi și mâncare gratuite, și 2 apeluri telefonice, e-mailuri sau faxuri
• Distanță lungă – Peste 3500 km: plecare întârziată peste 4 ore – băuturi și mâncare gratuite și 2 apeluri telefonice, e-mailuri sau faxuri
Dacă zborul este întârziat mai mult de 5 ore
Dacă zborul dumneavoastră este întârziat mai mult de 5 ore, puteți renunța la zborul dumneavoastră, iar compania aeriană va fi obligată să vă ramburseze prețul biletului. Alternativ, aveți dreptul de a cere companiei aeriene să organizeze cea mai rapidă formă alternativă de transport posibilă. De asemenea, compania aeriană vă poate transfera înapoi la punctul de plecare inițial, de exemplu, dacă ați ratat o întâlnire de afaceri din cauza unui zbor de legătură pierdut, aveți dreptul să obțineți un transfer înapoi la punctul de plecare inițial.
Dacă zborul este întârziat până a doua zi
Dacă plecarea este amânată până a doua zi, puteți profita de o noapte de cazare și transport dus-întors de la aeroport. De obicei, companiile aeriene organizează singure șederea peste noapte și transferurile și vă informează despre aranjamentele planificate. Înainte de a vă decide să rezervați ceva, este întotdeauna cel mai bine să verificați direct cu compania aeriană.
„Circumstanțe extraordinare” în cazurile de zbor întârziat:
Uneori, întârzierea sau anularea unui zbor nu se califică pentru despăgubire, deoarece motivele din spatele întreruperii au fost considerate a fi „circumstanțe extraordinare”. Sunt factori dincolo de responsabilitățile sau controlul companiei aeriene. Aceste circumstanțe includ:
• Închiderea aeroporturilor și a spațiului aerian
• Instabilitate politică
• Riscuri de securitate inevitabile
• Greve
• Păsări care zboară în motor
• Condiții meteorologice nefavorabile
Există însă și excepții de la regulă – spre exemplu, dacă se demonstrează că problema ar fi putut fi
evitată de către compania aeriană.