Refuz îmbarcare – drepturile pasagerului
• Aveți dreptul la despăgubire, care variază între 250 € și 600 € sau
• Aveți dreptul de a alege între rambursare, redirecționare sau o altă rezervare la o dată ulterioară sau
• Aveți dreptul la asistență
Despăgubiri pentru refuz îmbarcare în avion
Dacă v-ați prezentat la timp la check-in, ar trebui să primiți întotdeauna despăgubiri, dacă vi se refuză îmbarcarea. Face excepție situația în care există motive rezonabile pentru a vi se refuză îmbarcarea, cum ar fi preocupările legate de sănătate, siguranță sau securitate ori neprezentarea documentelor de călătorie necesare.
În baza Regulamentului European nr. 261/2004 și a Convenției de la Montreal, compensarea pasagerilor se calculează în funcție de distanța zborului.
Iată o explicație a planului de compensare, calculată pe baza distanței de zbor:
• Zbor pe distanțe scurte – până la 1500 km – Compania aeriană datorează despăgubiri de 250 EUR
• Zbor pe distanță medie – între 1500 km și 3500 km – Compania aeriană datorează despăgubiri de 400 EUR
• Zbor pe distanțe lungi – peste 3500 km – Compania aeriană datorează despăgubiri de 600 EUR
IMPORTANT
Aveți dreptul la despăgubiri dacă vi se refuză îmbarcarea deoarece compania aeriană consideră că ați ajuns prea târziu pentru a vă mai îmbarca (din cauză că primul zbor a avut întârziere). În cazul în care compania aeriană v-a redirecționat către alt zbor și ați ajuns la destinația finală cu o întârziere de 2, 3 sau 4 ore, valoarea despăgubirilor poate fi redusă cu 50%.
Notă: costul biletului nu are nicio relevanță pentru suma totală a despăgubirii și, ca atare, veți putea solicita cereri pentru zborurile cu companii aeriene low-cost. De asemenea, este posibil să faceți cereri pentru zboruri de până la 3 ani. Cu toate acestea, pentru ca cererea dumneavoastră să fie eligibilă pentru despăgubire, zborul trebuie să plece din UE sau dacă aterizează în UE, compania aeriană trebuie să aibă sediul în UE.
Distanță scurtă până la 1500 km | Distanță medie până la 3500 km | Distanță mai lungă de 3500 km |
---|---|---|
București- Viena | București- Roma | București- Montreal |
250 € | 400€ | 600 € |
125 € | 200 € | 300 € |
Dacă a fost oferit un zbor alternativ, cu întârziere la destinația finală | Dacă a fost oferit un zbor alternativ, cu întârziere la destinația finală | Dacă a fost oferit un zbor alternativ, cu întârziere la destinația finală |
În cazul zborurilor de legătură, distanța și timpul de întârziere sunt măsurate în aeroportul destinației finale, din aeroportul de plecare inițială.
Refuz îmbarcare – rambursare, redirecționare, găsirea unui zbor alternativ
Aveți posibilitatea de a alege între rambursarea prețului întregului bilet (dus-întors) și redirecționare pentru zborul de plecare.
Compania aeriană trebuie să vă ofere posibilitatea de a alege una din următoarele variante:
• rambursarea prețului biletului și, dacă aveți un zbor de legătură, un zbor de întoarcere, cu prima ocazie, către aeroportul de plecare
• redirecționarea către destinația finală cu prima ocazie sau
• redirecționarea la o dată ulterioară agreată de dumneavoastră, în condiții de transport comparabile (o nouă rezervare), în funcție de locurile disponibile.
Din momentul în care ați optat pentru una din aceste trei variante, nu mai aveți niciun drept în raport cu celelalte două. Totuși, compania aeriană poate să vă ofere despăgubiri în funcție de distanța de zbor și de întârzierea înregistrată în raport cu ora de sosire prevăzută inițial.
În cazul în care compania aeriană nu își îndeplinește obligația de a vă oferi posibilitatea redirecționării sau un zbor de reîntoarcere către locul de unde ați plecat, cu prima ocazie și în condiții comparabile de transport, trebuie să vă ramburseze costul biletului.
În cazul în care compania aeriană nu vă dă posibilitatea de a alege între rambursare și redirecționare, ci decide în mod unilateral să vă ramburseze prețul biletului inițial, aveți dreptul la o rambursare suplimentară a diferenței de preț dintre biletul nou și cel inițial (în condiții de transport comparabile).
Dacă zborul de plecare și zborul de întoarcere au fost rezervate separat și sunt operate de companii diferite iar zborul de plecare se anulează, aveți dreptul la rambursare doar pentru zborul anulat.
Totuși, dacă cele două zboruri sunt operate de companii diferite, dar sunt incluse pe aceeași rezervare, dacă se anulează zborul de plecare aveți următoarele drepturi:
Nu aveți dreptul la rambursare sau la redirecționare în cazul în care vi s-a refuzat îmbarcarea pe motive legate de sănătate, siguranță sau securitate sau nu ați avut documentele de călătorie necesare.
Asistența în caz de refuz îmbarcare
Pe durata așteptării, companiile aeriene trebuie să vă ofere asistență gratuită. Dacă aveți probleme cu călătoria, anunțați compania aeriană, pentru a evita situația în care va trebui să găsiți singur soluții. Companiile aeriene ar trebui, de asemenea, să se asigure, dacă este posibil, că oferă cazare accesibilă persoanelor cu handicap și câinilor însoțitori. Asistența furnizată trebuie să includă:
• băuturi răcoritoare
• alimente
• cazare (dacă vi s-a făcut rezervare pentru ziua următoare)
• transport între aeroport și locul de cazare
• 2 apeluri telefonice, telex, fax, e-mail.
Dacă nu vi se oferă asistență și ați plătit singur pentru oricare din lucrurile menționate mai sus, compania aeriană ar trebui să vă dea banii înapoi, atâta timp cât cheltuielile pe care le-ați făcut au fost necesare, rezonabile și adecvate. Păstrați bonurile pentru decontare. Aveți dreptul la asistență doar pe durata așteptării până la redirecționarea, în condiții comparabile de transport și în cel mai scurt timp posibil, către destinația finală sau până la zborul de întoarcere către aeroportul din care ați plecat inițial (dacă ați pierdut zborul de legătură din cauza problemelor cu zborul precedent).
În cazuri excepționale, compania aeriană ar putea decide să limiteze asistența sau să nu o acorde deloc, dacă acest lucru ar duce la întârzieri și mai mari pentru pasagerii care așteaptă un zbor alternativ sau unul care întârzie.
Nu aveți dreptul la asistență în cazul în care vi s-a refuzat îmbarcarea pe motive legate de sănătate, siguranță sau securitate sau nu ați avut documentele de călătorie necesare.
Primii pași spre obținerea unei compensații
• Colectați documentele relevante, cum ar fi chitanțe și bonuri pentru cheltuielile ocazionate de întârziere
• Utilizați aplicația noastră pentru a solicita compensația
Procedura de despăgubire
Primul lucru de făcut este să aveți confirmarea că sunteți cu adevărat eligibil pentru despăgubire. Acesta nu este un proces simplu: obținerea accesului la bazele de date de zboruri, compararea situației dumneavoastră cu alte cazuri similare, verificarea dacă în cazul dumneavoastră se aplică în prevederile Regulamentului European nr. 261/2004 sau ale altor reglementări internaționale apicabile transportului aerian.
De fapt, pentru o persoană fără expertiză în domeniul aerian și mijloacele de tehnologie necesare, acest lucru se poate dovedi a fi foarte complicat.
Cu toate acestea, alternativa simplă este să solicitați compensația cu DELAY.RO. Pentru a face acest lucru, pur și simplu introduceți detaliile zborului în aplicația „OBȚINE DESPĂGUBIRE” de pe website-ul nostru în mod gratuit. Echipa DELAY.RO va verifica detaliile introduse și va stabili dacă aveți dreptul la o reclamație împotriva companiei aeriene. De aici încolo, DELAY.RO preia cazul, iar dumneavoastră sunteți anunțat la momentul acordării despăgubirii de către compania aeriană. Instrumentul DELAY.RO analizează sute de mii de zboruri, are acces la o multitudine de date meteorologice și este capabil să verifice dacă solicitarea dumeavoastră se poate soluționa în conformitate cu legislația UE sau alte prevederi legale incidente în cazul dumneavoastră.
Verificarea eligibilității cererii dumneavoastră se efectuează gratuit
Rețeaua noastră de experți și experiența noastră în domeniul aviatic, precum și parteneriatele pe care le avem, ne permit să negociem cu companiile aeriene pe picior de egalitate. În 98% din cazurile deschise, clienții noștri au câștigat cazul și au primit despăgubiri/ rambursări. Indiferent de rezultat, ne asumăm tot riscul financiar. Dacă nu reușim în cazul dumneavoastră, indiferent de motiv, suntem singurii care suportăm costurile. Când câștigăm, primim o taxă de de serviciu conform Listei de prețuri, din suma recuperată. Acest lucru vă protejează, în calitate de client, de orice cheltuială și investiție pierdută.