Drepturi în cazul unui zbor anulat

•Aveți dreptul fie la rambursarea biletului, fie la un zbor de înlocuire
•Puteți solicita despăgubiri dacă ați fost informat despre anulare de către compania aeriană, cu mai puțin de 14 zile înainte de data programată pentru plecare
•Valoarea compensației este între 250 și 600 EUR per pasager, în funcție de distanța zborului
•Aveți dreptul să primiți băuturi răcoritoare și băuturi în timpul perioadelor lungi de așteptare

 

Primii pași spre obținerea unei despăgubiri

• Solicitați companiei aeriene să vă comunice cauza anulării zborului, de preferat în scris
• Colectați documentele relevante, cum ar fi chitanțe și bonuri pentru cheltuielile ocazionate de anulare, inclusiv bilete de avion de schimb sau vouchere
• Utilizați aplicația noastră pentru a solicita compensația

 

Despăgubiri pentru anularea zborului

Este important să înțelegeți că rambursarea biletelor și compensarea sunt două lucruri separate. Dacă zborul dumneavoastră este anulat de către compania aeriană, aveți dreptul să primiți fie o rambursare integrală a biletului, fie un nou zbor. Dacă zborul este anulat după ce ați ajuns deja la aeroport, aveți și dreptul la asistență. Aceasta include două apeluri telefonice gratuite, mesaje fax sau e-mailuri, băuturi răcoritoare și cazarea la hotel, atunci când anularea impune o ședere peste noapte.

 

Pe lângă rambursarea biletului și asistența acordată, există anumite circumstanțe în care un pasager poate avea, de asemenea, dreptul la despăgubiri pentru un zbor anulat:

• În cazul în care compania aeriană nu v-a informat despre anulare cu cel puțin 14 zile înainte de data programată de plecare a zborului dumneavoastră.
• În cazul în care compania aeriană ar fi putut evita anularea, dacă ar fi luat toate măsurile rezonabile.

 

Regulamentul UE Nr. 261/2004 prevede obligația companiilor aeriene de informare a pasagerilor cu privire la anulări, cu cel puțin 14 zile înainte de plecare. În cazul în care compania aeriană nu vă anunță în timp util, puteți avea dreptul la 250 – 600 EUR (per pasager), în funcție de distanța zborului. Același lucru este valabil și pentru zborurile care sunt anticipate cu un preaviz scurt.

Sfat: vă recomandăm să verificați folderul „Spam” sau „Junk” din căsuța de e-mail înainte de a solicita despăgubiri, deoarece notificările de la compania aeriană ajung uneori aici.

Următorul tabel oferă o imagine de ansamblu cuprinzătoare a circumstanțelor în care pasagerii pot avea dreptul la despăgubiri pentru zbor anulat:

 

Notificare înainte de plecare Zborul alternativ aterizează la destinație Dreptul la despăgubire
Cu mai mult de 14 zile înainte Plecare/sosire – irelevant NU

7-14 zile înainte

Pleacă cu cel mult 2 ore mai devreme/ sosește cu mai puțin de 4 ore mai târziu NU

7-14 zile înainte

Pleacă cu mai mult de 2 ore mai devreme/ sosește cu mai mult de 4 ore mai târziu DA

Cu mai puțin de 7 zile înainte

Pleacă cu cel mult 1 oră mai devreme/ sosește cu mai puțin de 2 ore mai târziu NU

Cu mai puțin de 7 zile înainte

Pleacă cu mai mult de 1 oră mai devreme/ sosește cu mai mult de 2 ore mai târziu DA
Cu mai puțin de 7 zile înainte Nu este oferit niciun zbor alternativ DA

În unele cazuri, nu este posibil ca o companie aeriană să notifice pasagerii despre anulare cu 14 zile în avans, deoarece zborul este anulat în scurt timp. Când se întâmplă acest lucru, ne uităm de ce zborul a fost anulat. Pentru a face o cerere de despăgubire, compania aeriană trebuie să fie responsabilă pentru cauza anulării. Zborurile anulate din cauza unor probleme tehnice se încadrează în această categorie, deoarece întreținerea aeronavelor este inerentă operațiunilor zilnice ale unei companii aeriene și nu ar trebui să perturbe programele de zbor. Uneori, însă, apar probleme care nu sunt din vina companiei aeriene. Chiar și atunci când se întâmplă acest lucru, companiile aeriene trebuie să poată demonstra că au luat măsuri rezonabile pentru a preveni producerea unei anulări.

Rețineți că Regulamentul UE Nr. 261/2004 poate fi aplicată numai în Uniunea Europeană. Zborul dumneavoastră trebuie să fi fost programat să plece din UE cu orice transportator aerian sau să aterizeze în UE cu un transportator aerian din UE. În plus, trebuie să vă prezentați la aeroport cu suficient timp pentru a vă face check-in și a vă îmbarca la bord, cu excepția cazului în care zborul dumneavoastră a fost anulat înainte de a ajunge la aeroport.

Dacă zborul dumneavoastră se califică pe baza perioadelor de notificare de mai sus, aveți dreptul la despăgubire, dacă sunt îndeplinite și următoarele condiții:
• Compania aeriană a fost responsabilă pentru anulare
• V-ați înregistrat la timp pentru zbor
• Pentru ca solicitarea dumneavoastră să fie eligibilă pentru despăgubire, zborul trebuie să plece din UE sau dacă aterizează în UE, compania aeriană trebuie să aibă sediul în UE.
• Ați întâmpinat aceste probleme pe un zbor operat în ultimii 3 ani

Iată o explicație a planului de compensare, calculată pe baza distanței de zbor:
• Anularea zborului pe distanțe scurte – până la 1500 km – Compania aeriană datorează despăgubiri de 250 EUR
• Anularea zborului pe distanțe medii – între 1500 km și 3500 km – Compania aeriană datorează despăgubiri de 400 EUR
• Anularea zborului pe distanțe lungi – peste 3500 km – Compania aeriană datorează despăgubiri de 600 EUR

Notă: costul biletului nu are nicio relevanță pentru suma totală a despăgubirii și, ca atare, veți putea solicita cereri pentru zborurile cu companii aeriene low-cost. Puteți solicita despăgubiri de până la 600 €, chiar dacă prețul biletului a fost deja rambursat. În cazul în care compania aeriană vă oferă tichete/ băuturi răcoritoare, acest lucru nu îi reduce responsabilitatea de a vă acorda despăgubiri.

Distanță scurtă până la 1500 km Distanță medie până la 3500 km Distanță mai lungă de 3500 km
București – Viena București – Roma București – Montreal
250 € 400 € 600 €

 

Cât timp sunt valabile cererile de despăgubire?
Fiecare țară are propriile reguli când vine vorba de cât timp aveți pentru a solicita despăgubiri. În România, de exemplu, cererile trebuie executate în termen de trei ani. Aceasta înseamnă că, dacă zborul dvs. a fost anulat la 02.02.2020, aveți timp până la 01.02.2023 pentru a depune cererea la compania aeriană.

În cazul în care compania aeriană cu care ați zburat are sediul în Marea Britanie, aveți și mai mult timp să vă puneți în aplicare cererea: 6 ani! Țara la care trebuie să fiți atenți este Suedia, unde clienții au la dispoziție decât două luni pentru a depune o plângere împotriva companiei aeriene.

Nu sunteți sigur de cât timp aveți la dispoziție pentru a vă executa cererea sau doriți să verificați o problemă de zbor din trecut despre care ați uitat complet? Introduceți detaliile inițiale ale zborului în calculatorul DELAY.RO, în mod gratuit, de compensare online și vă vom anunța dacă sunteți eligibil să solicitați despăgubiri pentru anulat.

Ce sunt „circumstanțele extraordinare”?
Uneori, anularea unui zbor nu se califică pentru despăgubire, deoarece motivele din spatele întreruperii au fost considerate a fi „circumstanțe extraordinare”. Sunt factori dincolo de responsabilitățile sau controlul companiei aeriene. Aceste circumstanțe includ:
• Închiderea aeroporturilor și a spațiului aerian
• Instabilitate politică
• Riscuri de securitate inevitabile
• Greve
• Păsări care zboară în motor
• Condiții meteorologice nefavorabile

Circumstanțele extraordinare sunt evenimente care cauzează întreruperi ale zborului asupra cărora compania aeriană nu are control. Aceasta ar putea fi o urgență medicală sau o grevă națională, condiții meteorologice nefavorabile sau restricții de control al traficului aerian.

Atunci când are loc un eveniment extraordinar, compania aeriană nu este obligată din punct de vedere legal să plătească despăgubiri. Oricât de simplu sună, compania aeriană nu poate folosi „circumstanțe extraordinare” ca scuză pentru a evita plata despăgubirilor. Transportatorul aerian trebuie să fie în măsură să demonstreze că a luat toate măsurile rezonabile pentru a minimiza perturbarea programelor de zbor.

În urma unei inspecții amănunțite a cazului, echipa noastră constată adesea că existau măsuri pe care compania aeriană le putea lua pentru a evita anularea. În astfel de cazuri, pasagerii pot avea în continuare dreptul de a solicita despăgubiri pentru zborul anulat.

– De ce e atât de dificil să îmi revendic singur drepturile?

În mod regulat, companiile aeriene nu urmăresc plângerile pasagerilor și, atunci când o fac, optează să le răspundă prin scrisori standardizate prin care le solicită pasagerilor cu reclamații să aștepte o perioadă prelungită de timp. O altă practică a unor companii aeriene este aceea de a oferi cupoane de reducere, care sunt adesea mult mai mici ca valoare decât compensația datorată, susținând că la asta au dreptul pasagerii lor. În realitate, normele europene privind drepturile pasagerilor aerieni nu sunt bine cunoscute, iar companiile aeriene nu informează întotdeauna pasagerii cu privire la drepturile lor. Fără cunoștințe legale solide, pasagerii sunt adesea pierduți și nu știu cum sau cui să apeleze pentru ajutor pentru a solicita despăgubiri.

Datorită experienței și expertizei noastre, cunoaștem subtilitățile și capcanele de evitat în această problemă, ceea ce ne face capabili să vă asistăm în obținerea despăgubirilor pentru anularea zborului dumneavoastră.

Procedura de despăgubire

Primul lucru de făcut este să aveți confirmarea că sunteți cu adevărat eligibil pentru despăgubire. Acesta nu este un proces simplu: obținerea accesului la bazele de date de zboruri, compararea situației dumneavoastră cu alte cazuri similare, verificarea dacă în cazul dumneavoastră se aplică în prevederile Regulamentului European nr. 261/2004 sau ale altor reglementări internaționale apicabile transportului aerian.
De fapt, pentru o persoană fără expertiză în domeniul aerian și mijloacele de tehnologie necesare, acest lucru se poate dovedi a fi foarte complicat.
Cu toate acestea, alternativa simplă este să solicitați compensația cu DELAY.RO. Pentru a face acest lucru, pur și simplu introduceți detaliile zborului în aplicația „OBȚINE DESPĂGUBIRE” de pe website-ul nostru în mod gratuit. Echipa DELAY.RO va verifica detaliile introduse și va stabili dacă aveți dreptul la o reclamație împotriva companiei aeriene. De aici încolo, DELAY.RO preia cazul, iar dumneavoastră sunteți anunțat la momentul acordării despăgubirii de către compania aeriană. Instrumentul DELAY.RO analizează sute de mii de zboruri, are acces la o multitudine de date meteorologice și este capabil să verifice dacă solicitarea dumeavoastră se poate soluționa în conformitate cu legislația UE sau alte prevederi legale incidente în cazul dumneavoastră.

Verificarea eligibilității cererii dumneavoastră se efectuează gratuit

Rețeaua noastră de experți și experiența noastră în domeniul aviatic, precum și parteneriatele pe care le avem, ne permit să negociem cu companiile aeriene pe picior de egalitate. În 98% din cazurile deschise, clienții noștri au câștigat cazul și au primit despăgubiri/ rambursări. Indiferent de rezultat, ne asumăm tot riscul financiar. Dacă nu reușim în cazul dumneavoastră, indiferent de motiv, suntem singurii care suportăm costurile. Când câștigăm, primim o taxă de de serviciu conform Listei de prețuri, din suma recuperată. Acest lucru vă protejează, în calitate de client, de orice cheltuială și investiție pierdută.

Drepturi la aeroport în cazul unui zbor anulat

În cazul anulării zborului, compania aeriană este obligată să ofere pasagerilor săi mâncare și băuturi răcoritoare. De asemenea, pasagerii au dreptul la 2 apeluri telefonice sau e-mailuri gratuite. Aceste beneficii trebuie oferite indiferent de circumstanțele care înconjoară anularea – indiferent dacă este o defecțiune tehnică, vreme nefavorabilă sau grevă.
• Distanță scurtă (mai puțin de 1500 km)– băuturi și mâncare gratuite și 2 apeluri telefonice, e-mailuri sau faxuri
• Distanță medie (între 1500 și 3500 km)- băuturi și mâncare gratuite și 2 apeluri telefonice, e-mailuri sau faxuri
• Distanță lungă (Peste 3500 km)- băuturi și mâncare gratuite și 2 apeluri telefonice, e-mailuri sau faxuri
Zborul amânat pentru a doua zi
Când zborul dumneavoastră este reprogramat pentru plecare în ziua următoare, compania va organiza, de obicei, cazarea la hotel și transportul către și de la hotel. În mod normal, compania ar trebui să vă furnizeze informațiile necesare, dar este recomandat să obțineți confirmarea scrisă de la aceștia. În cele din urmă, nu uitați să verificați toate detaliile cu reprezentanții companiei aeriene, înainte de a face o rezervare singur.

Află dacă poți obține o compensație pentru zborul anulat!